Urheiluhieronta

Miten urheiluhieronta eroaa klassisesta hieronnasta?

Klassinen hieronta on usein pehmeämpää ja lihaksia rentouttavaa, kun taas
urheiluhieronnassa pyritään muokkaamaan lihasta ja saada kireyksiä
helpotettua. Urheiluhieronnassa käytetään samoja perusotteita; sively,
hankaus, pusertelu, täristys ja taputus. Hieronnan aikana kuitenkin mukaan
tulee usein passiivisia venytyksiä ja lihaksia hierotaan poikkisuunnassa jolloin
voidaan tehostaa hieronnan vaikutus. Usein myös mobilisoivat otteet kuuluvat
mukaan. Urheiluhieronnassa pystytään myös huomioimaan urheilija
harjoituskaudet ja rytmittää hieronnat oikeaan aikaan.

Urheiluhierontaa voidaan käyttää lihaskireyksien tai liikerajoitusten
hoitamiseen/parantamiseen ja lisäämään jänteiden joustavuutta. Hieronta
auttaa myös poistamaan maitohappoja raskaan treenin jälkeen ja nopeuttaa
palautumista. Urheiluhieronta voi myös olla urheilusuoritukseen valmistavaa
hoitoa jolloin pyritään aktivoimaan lihaksia.

Urheiluhieronta mielletään usein kivuliaammaksi kuin klassinen hieronta,
mutta näin ei kuitenkaan ole. Hieronta suunnitellaan aina asiakkaan kanssa
hänen tarpeidensa mukaan, joten se sopii hyvin kaiken ikäisille.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *