Selkäkipuun apua urheiluhieronnasta

Urheilijan keho joutuu ajoittain koville – ennaltaehkäisy ja kehon huolenpito ovat erittäin tärkeä osa aktiivista liikuntaa. Lue lisää urheiluhieronnasta!

Mitä urheiluhieronta on?

Urheiluhieronnalla voidaan hoitaa tiettyä osa-aluetta tai kokonaisvaltaisesti koko kehoa. Tavoitteena on mahdollinen kivunlievitys, sekä kehon palautumisen auttaminen jännitystilaa ja stressiä poistamalla. Pehmytkudoksiin kohdistuva käsittely koostuu eri hierontatekniikoista, kuten hankauksesta, pusertelusta ja sivelystä.

Kenelle urheiluhieronta sopii?

Moni päätyy urheiluhierojalle esimerkiksi selkä- tai niskakipujen vuoksi, toistuvien jännitysperäisten päänsärkyjen takia, tai puhtaasti rentouttavista, palauttavista syistä.

Käydäkseen urheiluhierojalla ei missään nimessä tarvitse olla kilpaurheilija, vaan urheiluhieronta soveltuu kaiken ikäisille ja kuntoisille. Urheiluhieronnassa voidaan kuitenkin myös huomioida aktiivi- ja kilpaurheilijan harjoitus- ja kilpailukaudet sekä harjoitusohjelman vaatimukset. Myös lajispesifit tarpeet voidaan huomioida. 

Miten urheiluhieronta eroaa klassisesta hieronnasta?

Klassinen hieronta on usein pehmeämpää ja lihaksia rentouttavaa, kun taas urheiluhieronnassa pyritään muokkaamaan lihasta ja saada kireyksiä helpotettua. Urheiluhieronnassa käytetään samoja perusotteita; sively, hankaus, pusertelu, täristys ja taputus. Hieronnan aikana kuitenkin mukaan tulee usein passiivisia venytyksiä ja lihaksia hierotaan poikkisuunnassa jolloin voidaan tehostaa hieronnan vaikutus. Usein myös mobilisoivat otteet kuuluvat mukaan. Urheiluhieronnassa pystytään myös huomioimaan urheilija harjoituskaudet ja rytmittämään hieronnat oikeaan aikaan.

Urheiluhieronta mielletään usein kivuliaammaksi kuin klassinen hieronta, mutta näin ei kuitenkaan ole. Hieronta suunnitellaan aina asiakkaan kanssa hänen tarpeidensa mukaan, joten se sopii hyvin kaiken ikäisille.

Urheiluhieronta liikerajoitusten helpottamisessa ja palautumisessa

Urheiluhierontaa voidaan käyttää lihaskireyksien tai liikerajoitusten hoitamiseen ja parantamiseen sekä lisäämään jänteiden joustavuutta. Hieronta auttaa myös poistamaan maitohappoja raskaan treenin jälkeen ja nopeuttaa palautumista. Urheiluhieronta voi myös olla urheilusuoritukseen valmistavaa hoitoa, jolloin pyritään aktivoimaan lihaksia.

Kun kerrot harjoittelusi tavoitteista, sekä siitä, miksi olet urheiluhierontaan hakeutunut, saa ammattilaine huomioitua toiveesi ja tarpeesi hieronnassa parhaalla mahdollisella tavalla.

Mitä urheiluhieronnalla tavoitellaan?

Urheiluhieronnan tavoitteet mietitään aina asiakaskohtaisesti, juuri sinun tarpeittesi mukaan. Mitä kattavammin kerrot hierojalle lähtötilanteestasi ja toiveistasi, sen paremmin ammattilaisemme sinua voivat auttaa.

Urheiluhierontakertoja tarjoamme useassa eri pituudessa. Mikäli olet epävarma, minkä pituinen aika sinulle sopisi parhaiten, voit aina olla meihin yhteydessä puhelimitse – autamme sinua mielellämme!

Myös se, kuinka usein urheiluhieronnassa kannattaa käydä, on yksilöllistä. Kun kerrot hierojalle aiemmasta hoitohistoriastasi, tavoitteistasi ja toiveistasi, osaa hän suositella sinulle sopivaa sykliä. Välillä alkuun voi olla tarpeellista ottaa hieman tiiviimpi hoitojakso, kun taas osa käy urheiluhieronnassa vaikkapa kerran kuussa huoltamassa kehoaan. 

Tavoitteemme on aina auttaa sinua pitämään kehosi kunnossa, jotta voit huoletta ja kivutta harjoitella haluamallasi tasolla.

Kuinka valmistautua urheiluhierontaan?

Oletko juuri varannut ensimmäisen urheiluhierontakäyntisi? Ei hätää – käyntiin ei tarvitse sen erikoisemmin valmistautua, ja ammattilaisemme neuvovat sinua käynnin läpi. Jotta saat kaiken hyödyn irti käynnistäsi, kannattaa kuitenkin miettiä, mitä hieronnalta toivoisit; onko sinulla jokin akuutti vaiva, johon etsit apua, vai oletko kenties vain ennaltaehkäisevästi, kehonhuollollisista syistä hierojalla?

Kerro aina hierojalle vanhoistakin vammoistasi tai leikkauksista, sekä mahdollisista sairauksista – kuten myös luonnollisesti oireista, joiden takia olet ehkä hakeutunut urheiluhierontaan.

Jos sinulla on akuutti vamma, voi olla hyödyllistä varata aika puhelimitse. Samalla saat ohjeistuksen siitä, onko tilanteessasi järkevää tulla urheiluhierontaan; tietyt vammat eivät ole heti otollisia hieronnalle.

Saavu varaamaasi hieronta-aikaan ajoissa, ja mikäli myöhästyt, ilmoita siitä mahdollisimman ajoissa. Kevyt, mukava vaatetus on paras vaihtoehto, ja korut kannattaa jättää pois. Mikäli olet treenannut ennen hierontaa, kannattaa tästä mainita hierojalle. Heti hieronnan jälkeen ei kannata suunnata treenaamaan – ellette erikseen ole näin sopineet hierojan kanssa ja huomioineet sitä hieronnan suunnittelussa – vaan keskittyä palauttavaan vaikutukseen ja nauttia runsaasti vettä. 

Urheiluhieroja Helsingissä

Wario Physics tarjoaa ammattilaisten tekemää urheiluhierontaa laajoilla aukioloajoilla. Ammattilaisemme osaavat arvioida mitä kehosi kaipaa, ja tarvittaessa he ohjaavat sinut eteenpäin esimerkiksi fysioterapeutille tai osteopaatille.

Hoidamme myös urheilijoita, haluamme tukea nuoria vasta alkajia, sekä vanhempia konkareita pitämään kehonsa kunnossa, jotta he pystyvät antamaan lajilleen kaikkensa. Teemme mielellämme yhteistyötä niin yksilöurheilijoiden, kuten urheilujoukkueiden. Ota yhteyttä, mikäli kiinnostuitte!

 

Lue lisää urheiluhieronnasta ja varaa aika: wario.fi/palvelu/urheiluhieronta-helsinki/